unnamed

Fotled

Fotsmärta är vanligt rapporterat hos allmänheten med statistik från befolkningsundersökningar från 17 till 30%. Fotledsstukningar, Hallux valgus, Hallus regidus, Plantarfascit, hälsporre, artros, stressfrakturer mortons neurom med mera är olika tillstånd som kan drabba foten och dess strukturer. 

Varför får jag ont i fötterna?

Flera studier har visat samband mellan fotvärk och olika faktorer inklusive ökad ålder, kvinnlig kön, högre kroppsmassindex (BMI), fotpatologier, skodonvanor och andra muskuloskeletala smärta samt och medicinska tillstånd inklusive psykisk hälsa / depression, inflammatorisk artrit (RA), artros och hjärtsjukdom. Fotproblemet kan också orsakas av att vi har förlorat mycket av fotens naturliga rörlighet och funktion. En av många anledningar kan vara dagens moderna skor med en klack, stöd samt styv och stel uppbyggnad. Om fotleden utsätts för yttre våld som vid en fotledsstukning kan detta leda till kompensatoriska rörelsemönster och nedsatt funktion som resultat.

Hur tar jag hand om mina fötter?

Med rätt styrka och flexibilitet i fotleden kan hjälpa till med att minska fot- och fotledssmärta samt förbättra din totala fothälsa. Övningar som förbättrar rörelseomfånget och hjälper till att lindra dina fötter kan minska chansen att bli skadad och få senare problem med knä och höftled. Långsamma och mjuka stretch övningar förbättrar din flexibilitet. Styrketräning gör det möjligt för dina muskler att ge bättre stöd och skydd för din fot som helhet.

Vid långvariga problem

Har du haft problem över 3 månader anses man inom medicinska termer ha kronisk eller långvarig smärta. Detta kan bero på flera orsaker som att t.ex nerver tagit skada av en allt för repitatitv belastning och skapar så kallade efapser eller att problemet kommer från centralt styrd koordinations problem eller att en skada påverkat proprioceptionen i området eller någonan annanstans i kroppen.

Nogrann anamnes (historieberättelse) undersökning och behandlings strategi kan hjälpa dig med dina besvär