unnamed

Fallolyckor

Öka din styrka, rörlighet och koordination så att du undviker och klarar fall bättre.

Fall och fallskador bland äldre är ett växande folkhälsoproblem. Anledningarna är att vi blir allt äldre och bor dessutom ofta kvar i hemmet, fall kan få förödande koncekvencer. Men det finns bra och enkla sätt att förebygga många onödiga olyckor eller att klara ett fall bättre. I genomsnitt kommer var tredje person över 65 år att råka ut för en fallolycka. Skörare skelett, försämrad muskulatur och balans, sämre syn, sjukdomar och mediciner hör ihop med stigande ålder och är riskfaktorer för fall.

Det är heller aldrig för sent att börja röra på sig. Forskning har visat att till och med de som är äldre än 90 år kan öka sin muskelstyrka med 50 – 200 procent tack vare styrketräning. Orsaken till många fall är att vi med ökad ålder och minskad fysisk aktivitet får mindre av den typ av snabba muskelfibrer, som man stärker vid just styrketräning. Att ha kontinuitet i sin fysiska aktivitet är viktigt

Balansera mera.
Visste du att fallolyckor är den olyckstyp som leder till att flest människor dör, hamnar på sjukhus och besöker akutmottagningar varje år? Många av dem som råkar ut för fallolyckor är äldre, men du kan förhindra och förebygga din risk att falla genom att äta klokt, motionera och ha koll på dina mediciner. 

Malms Naprapati och Friskvård hjälper dig med rätt träningsupplägg, utförande och kontinuerlig uppföljning och utvärdering av din utveckling så att du kan känna dig trygg och säker på att du utvecklas åt rätt håll.