unnamed

Träning i värme

Under den här sommaren har det varit extremt varmt och jag har fått förfrågor vid ett par tillfällen  kring träning i värme. 
Det rent uppenbara är att kroppen behöver mer vätska då kroppen försöker reglera värmen i kroppen genom att svettas. Och därmed kommer kroppen ha det jobbigare att prestera vid värme den/du inte är van vid.

Generella tips tagna från Aspetar Sports Medicin (Se referens) 
Förbered kroppen med vätska innan du tränar eller tävlar.
Mängden vätska du ska dricka beror lite på din kroppsmassa och individuella avikelser förkommer nästan alltidd, men det mått som används är 5-7 ml/kg 4 timmar före och 3-5ml/kg före tävling. Vätskan bör innehålla sodium eller att du äter saltakex. 
Under tiden du tränar bör du enligt rekomendationer (se referens) dricka någon form av glukos lösning i mängden kring 60 g. 

Andra tips om hur du kan prestera bättre i värme är att hålla dig ner kyld under uppvärmningen genom att värma upp i skugga eller använda dig av blöta handdukar du sveper in dig i.

Du kan också se över din uttrustning. Genom att välja ljusa färger absorberas inte värmen i kläderna, du kan också välja skydd eller material på kläderna som släpper igenom luft bättre.


Ref: http://www.aspetar.com/journal/viewarticle.aspx?id=340#.W3AUcfZuJPY